Kawan-kawan

Thursday, May 6, 2010

Hani kehilangan Nani.....

Besok hari Jumaat…bila hari Jumaat tiba bermakna sudah seminggu anakku si Hani kehilangan…
Disebabkan dia masih budak2 maka dia tak tahu nak meluahkan tentang erti kehilangan…
Kalau hari tu mak Hani hilang duit bukan bermakna Hani juga hilang duit malah lebih dari itu..
Dia telah kehilangan seorang kawan yang sama-sama bermain di rumah pengasuh…
Kalau nama anak aku Hani, nama kawan dia Hanani…dekat2 kan..
Mereka berdua memang baik..
Kawan-kawan..
Main pondok-pondok…
Main kejar-kejar..
Main bola..
Main basikal…
Walaupun Nani lagi tua dari Hani…
Tapi Hani lagi semangat dari Nani…

Sebenarnya kehilangan ini adalah kali kedua bg Hani..
Dulu kami tinggal berjiran..
Seharian mereka bermain bersama..
Yang syoknya ialah Mak Hani dengan Ummi Nani…
Ye lah tak yah sakit kepala piker anak2 main-main kat mana..
Mereka main keliling rumah jer..

Bila aku pindah…
Episod sedih adalah sikit-sikit..
Hani dah tak ada Nani..
Pagar besi rumah pun jarang buka..
Ye lah runsing..rumah taman..
Mainlah dia sorang2..
Habis tonggang langgang rumah…
Walaupun berpisah namun di rumah pengasuh mereka tetap bersama..

Tapi kali ni…mungkin tidak lagi..
Nani berpindah jauh…
Tinggallah Hani sorang…
Bila lagi mereka akan bertemu…
Kerana sekarang….
Hani di Selatan Nani di Utara..

Hari terakhir Hani mengunjungi rumah Nani ialah sebelum Ummi dan Abah Nani bertolak ke Kedah..
Masa tu Nani masih di rumah pengasuh…Aku tengok anakku Hani ambik penyodok pasir Nani dan main pondok-pondok sorang-sorang kat belakang rumah seperti dulu…sepeti sebelum aku pindah…yang pasti Nani tiada di situ…
Berpisahnya antara Hani dan Nani bermakna berpisah juga Aku dan Ummi Husni wp kami telah lama bersama..namun sudah menjadi adat dunia setiap pertemuan pasti ada perpisahan… Moga Ummi dan Ahmadi berbahagia wp di mana berada…

0 comments: