Kawan-kawan


Thursday, October 7, 2010

Kuatlah kawanku...


Maghrib semalam aku buka pintu...
Hantar si Nell balik...
Terpandang jiran di depan rumah ku...
Angkat barang dalam sebuah lori kecil...
Bersama suami..

Pindah lagi...
Berhijrah lagi...
Yang pasti ke mana aku tak pasti...
Dah berapa kali dia pindah aku tak pernah ambil tahu kerana aku jua masih baru...

Aku sedih melihatnya...
Kerana aku kenal dia...
pernah bercakap dengan dia...
pernah juga berbicara dari hati ke hati dengannya...
Aku merasakan aku melihat kebahagiaan diwajahnya...
Selama mana aku kenali dia...
dia juga seorang isteri seperti aku...
tentu aku memahaminya...
cuma aku tak rasa perit memikul kepahitannya...

dari cakap2 jiran...
dari sindiran tajam mereka...
baru aku tahu...
siapa dia...
dia pergi kerana terpaksa..
kerana dia sudah tidak tegar menghadapinya..
sesungguhnya dia...
Insan yang di uji Allah...

Buat mu kawan ku...bersabarlah...
Tabahlah...yakinlah setiap ujian itu ada hikmahnya...
dan jangan sesekali kau berpaling dari janji Allah..
dan jangan sesekali kau berputus asa dengan ujian daripada Nya..

1 comments:

sarah-najwan said...

huhu..ingat pasai hang..jiran ghupernye..